عمومی

مسواک زدن اصولی چگونه است؟

واترجت،مسواک زدن اصولی،شستشوی دهان

چرا از مسواک استفاده می کنیم؟

مسواک زدن اصولی دندان ها نقش بسيار مهمي در بهداشت دهان و دندان روزانه افراد ايفا مي کند. مسواک زدن اصولی، مواد غذایی و تمام پلاک هایی که در طول روز روی دندان های ما ایجاد می شود را پاک می کند. پلاک دندان به لایه ای نازک و چسبنده روی سطح دندان گفته می‌شود که حاوی میلیون ها باکتری است که به سطح دندان‌ های شما می‌چسبد. این لایه ی چسبنده هر روز به دندان ها می چسبد و هر روز باید تمیز شود. هر روز که از صبح بیدار می‌شوید احتمالا با زبان خود، متوجه حضور این لایه نسبتا ناخوشایند روی دندان های خود شده اید .اگر پلاک دنداني تميز نشود، سخت و آهکي شده و تبديل به جرم دنداني مي شود. زماني که جرم در قسمت بالاي خط لثه اي تجمع پيدا مي کند، مسواک زدن دشوار مي گردد که در نتيجه آن لثه آزرده شده، دچار تورم و خونريزي مي گردد. اين حالت ژنژيويت (التهاب لثه) نام دارد و مرحله ابتدايي بيماري پريودنتال (بيماري انساج پيرامون دندان) به حساب مي آيد.

 

انواع مسواک ها

به طور کلی مسواک های مورد استفاده دو مدل هستند: مسواک های دستی و برقی

مسواک های دستی: این مسواک ها که همه ی ما از کودکی آن ها را استفاده می کنیم در انواع مدل ها در بازار موجود می باشد که هر یک از ما با توجه به نیاز خود می توانیم از آن ها استفاده کنیم.

مسواک های برقی: موهای مسواک برقی با ارتعاش یا چرخش خود به شما کمک می کنند تا پلاک را از دندان ها و لثه های خود تمیز کنید. لرزش مسواک اجازه می دهد تا هر بار که مسواک خود را روی دندان های خود حرکت می دهید، حرکات ریز بیشتری انجام دهید و دندان های خود را به طور دقیق تری تمیز نمایید.

 

نحوه ی درست مسواک زدن چگونه است؟

یک مسواک زدن اصولی و قابل قبول برای هر فردی به طور متوسط باید در 5 مرحله صورت بگیرد:

  • مرحله اول:

از سطح خارجی دندان های خود شروع کنید. برای مسواک زدن خود وقت کافی صرف کنید، دندان های بالا و سپس پایین را به آرامی مسواک بزنید. دندان به دندان جلو رفتن می تواند به شما کمک کند تا، سرعت خود را کاهش دهید و هیچ نقطه ای را از دست ندهید.

  • مرحله دوم:

مسواک خود را با زاویه 45 درجه کج کنید و خط لثه را مسواک بزنید تا از شر پلاک های به دام افتاده یا بقایای غذا خلاص شوید. به آرامی مسواک را با ضربات کوتاه و بلند دندان، به جلو و عقب حرکت دهید.

  • مرحله سوم:

سطح داخلی دندان های خود را مسواک بزنید. این بخش از دندان قابل مشاهده نیست اما، یکی از بخش های بسیار مهم می باشد که چون، تمیز کردن این بخش از بخش های دیگر سخت تر است، اکثر افراد این بخش را به طور کامل تمیز نمی کنند. در صورت اینکه، این بخش بیشتر از بخش خارجی دندان ها در برابر پلاک ها آسیب پذیر هستند. برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان ها از زاویه 45 درجه برای مسواک زدن به جلو و عقب استفاده کنید.

  • مرحله چهارم:

سطوح جویدنی دندان های خود را تمیز کنید .فراموش نکنید که برای مسواک زدن بالای دندان های عقبی خود از حرکات کوتاه جلو و عقب استفاده کنید، جایی که غذا به راحتی می تواند به دام بیفتد.

  • مرحله پنجم:

تمیز کردن زبان خود را از یاد نبرید. باکتری های روی زبان باعث ایجاد بوی نامطبوع دهان می شوند. برای تنفس تازه تر، زبان خود را تمیز کنید.

نکته : استفاده از مسواک به تنهایی نمی تواند تمامی مواد موجود در بین دندان ها را از بین ببرد و برای نظافت کامل دندان ها استفاده از نخ دندان توصیه شده است که در اینجا نمی توانید در مورد آن مطالعه کنید.

 

نکات مسواک زدن اصولی

  1. برای تمیز شدن دندان ها به صورت کامل 3-2 بار در طول روز باید از مسواک استفاده شود.
  2. مسواک زدن اصولی باید حدود 2 دقیقه طول بکشد تا به طور تقریبی جرم و پلاک های دندان را پاک کند.
  3. مسواک شما باید هر 3 تا 4 ماه یکبار تعویض شود .اگر از مسواک شما بیش از حد استفاده شده باشد، برس مسواک کارایی خود خود را از دست می دهد و باعث تجمع میکروب ها و باکتری ها می شود. این امر در مسواک کودکان سریع تر از بزرگسالان اتفاق می افتد.
  4. بر اساس مطالعات انجمن دندان پزشکی آمریکا (ADN) بهترین انتخاب برای یک خمیر دندان عالی، استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید می باشد که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.
  5. کودکان کمتر از 3 سال که اولین دندان‌هایشان بیرون آمده است، به اندازه یک دانه برنج و کودکان 3 تا 6 ساله به اندازه یک نخود می توانند از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنند.

 

چگونه مي توان مسواک را تميز نگاه داشت؟

پس از آن که مسواک زديد آن را زير شير آب کاملا بشوييد تا باقي مانده مواد غذايي و خمير دندان از روي آن پاک شود. مسواک را در وضعيت عمودي به طوري که، سر آن به سمت بالا باشد نگه داريد و اجازه دهيد رطوبت آن با جريان هوا خشک شود. اگر بيش از يک مسواک در محفظه مخصوص مسواک ها نگهداري مي شود آنها را طوري قرار دهيد که سرهايشان از هم فاصله داشته باشد تا از انتقال آلودگی به هم جلوگیری کند.
از قرار دادن سرپوش روي مسواک و يا نگه داشتن مسواک در محفظه دربسته بپرهيزيد. زیرا محیط مرطوب باعث رشد باکتری ها روی مسواک می شود.

 

انتخاب یک مسواک درست چگونه است؟

در انتخاب یک مسواک درست دو نکته حائز اهمیت است: اول اینکه برس مسواک را باید متناسب با نیاز خود انتخاب کنید و دوم اینکه خمیر دندان مناسبی انتخاب کنید. به طور کلی مسواک ها دارای 3 مدل فرچه هستند: نرم، متوسط و سخت.

  • برس های نرم:

این برس ها مناسب افرادی می باشد که دارای لثه و دندان های بسیار حساس هستند و یا افرادی که جراحی های مربوط به لثه انجام داده اند. برس نرم در مقایسه با برس متوسط دارای قدرت تمیزکنندگی کمتری می باشد. برس های نرم از نظر دندانپزشکان بسیار بهتر و مناسب تر از سایر برس ها هستند. زیرا، برس های سخت در واقع می توانند ساختار دندان شما را از بین ببرند.

  • برس های متوسط:

این برس ها قدرت تمیز کنندگی خوبی دارند. مسواک‌های متوسط یک بافت بینابینی عالی برای تمیز کردن دندان‌های سالم هستند. زیرا موهای آنها به اندازه کافی سفت هستند که به طور موثری دندان‌ها را از پلاک و ذرات غذا تمیز کنند و هم خیلی سفت نیستند که بتوانند به مینای دندان آسیب برسانند. با این حال، استفاده بیش از حد می‌تواند اثر سویی روی لثه‌ها بگذارد و باعث خونریزی لثه شود.

  • برس های سخت:

مسواک‌های سخت معمولاً برای استفاده روزمره توصیه نمی‌شود، اما می‌توانند برای مواردی مانند پاک کردن لکه یا تمیز کردن دندان‌های مصنوعی یا برای تمیز کردن پروتزها گزینه‌ مناسبی باشند زیرا هیچ آسیبی به لثه‌ها وارد نخواهند کرد. برای پاک کردن لکه دندان‌ها هم می‌توانید از این نوع مسواک استفاده کنید اما توجه داشته باشید که استفاده روزانه از مسواک‌های سخت می‌تواند برای دندان‌ها خطرناک باشد.

 

چه خمیر دندانی مناسب دندان های ماست؟

بعد از انتخاب یک مسواک خوب نوبت به انتخاب یک خمیردندان خوب و مناسب دندان ها می رسد.

  1. هنگام انتخاب یک خمیر دندان مناسب حتما به نوشته های روی محصول توجه کنید. تولیدکنندگان تمام مواد تشکیل دهنده خود را در برچسب قرار می دهند و به شما این امکان را می دهد که از موادی که به آنها حساس هستید اجتناب کنید.
  2. بعضی مواد مانند ساخارین (نوعی شیرین کننده مصنوعی)، کربنات کلسیم، سیلیکات می توانند برای دندان ها سایش ایجاد کنند. بعضی مواد دیگر مانندگلیسرول، می تواند باعث ایجاد حساسیت شود.
  3. سدیم لوریل سولفات، ماده ای که می تواند باعث ایجاد یا تشدید آفت شود.
  4. از آنجایی که مواد زیادی در خمیر دندان وجود دارد که می‌توانند ساینده باشند، باید سطح RDA (سایش نسبی عاج) را که روی برچسب آن نیز یافت می‌شود، بررسی کنید.
  5. نوعی دیگری از خمیردندان ها هستند که حاوی مواد سفید کننده می باشند. استفاده از این خمیردندان ها در دراز مدت می تواند سبب آسیب به مینای دندان ها شود و سبب حساس شدن دندان ها شود.

 

چرا مسواک های برقی؟

بنا به توصیه ی دندانپزشکان استفاده از مسواک های برقی دارای مزایای بیشتری نسبت به مسواک های دستی کی باشد در ادامه به توضیحات بیشتری در این خصوص می پردازیم:

  • مسواک برقی دندان ها، لثه ها و زبان شما را تمیزتر و سالم تر نگه می دارد.

از دوران کودکی به ما آموزش دادند که دندان هایمان را به طور کامل مسواک بزنیم. با وجود تمام تلاش‌هایمان، آن‌طور که می‌خواهیم مسواک نمی‌زنیم این به این دلیل است که موهای مسواک‌های دستی نمی‌توانند تمام پلاک‌ها و جرم‌های ایجاد شده بین دندان‌های شما را از بین ببرند. سری چرخان مسواک برقی دارای موهایی است که با ترکیبی از حرکت و فشار مساوی از خود مسواک، می تواند دندان های به طور منظم تری تمیز کند. بسیاری از مسواک های دستی در یک طرف دهان، کار خود را به خوبی انجام می دهند (یک فرد راست دست، اغلب سمت چپ دهان خود را با دقت بیشتری مسواک می زند) اما برای تمیز نگه داشتن طرف دیگر دهان خود تلاش می کنند. اینجاست که مزیت مسواک های برقی بیشتر به چشم می آید.

  • استفاده از مسواک برقی عمل مسواک زدن را طولانی تر و دقیق تر انجام می دهد.

اکثر مسواک های برقی برای زمان مساوی یعنی، برای هر ربع ساعت تنظیم می شوند که مسواک زدن بهتر، طولانی تر و احساس تمیزی عالی را تضمین می کند.

بچه ها اغلب یکی از بزرگترین مخاطبان مسواک برقی هستند. بسیاری از بچه‌ها مسواک می‌زنند، اما نمی توانند مواد غذایی را به طور کامل از دندان خود تمیز کنند. استفاده از مسواک برقی برای کودکان گزینه بسیار خوبی می باشد تا کودک شما اولا هم به مسواک زدن بهتر ترغیب شود و هم بتواند به طور کامل تری این عمل را انجام دهد.

  • مسواک برقی یک راه عالی برای مبارزه با التهاب ها و بیماری های لثه است.

مسواک برقی ابزاری عالی در مبارزه با التهاب لثه و بیماری لثه در دهان شماست. یک مسواک برقی می تواند مکان های سختی را که با مسواک دستی از دست می دهید پیدا کند. شما نه تنها طولانی تر و بهتر مسواک می زنید، بلکه هوشمندتر هم مسواک می زنید.

  • استفاده از مسواک برقی می تواند به شما کمک کند تا از شر بوی بد دهان خلاص شوید.

بوی بد دهان یکی از علائم غذا و پلاک است که در گوشه ها و برآمدگی های بین دندان ها و در امتداد لثه ها قرار گرفته است. با یک مسواک زدن درست و اصولی با مسواک برقی می توانید بوی بد دهان خود را از بین ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *