سلامت دندان, بهداشت دهان و دندان

چرا باید از نخ دندان استفاده کنیم

نخ دندان

چرا باید بین دندان های خود را تمیز کنیم

احتمالا این را به یاد می آورید که والدین شما در همان ابتدای کودکی به شما توصیه می کردند که روزانه دوبار مسواک بزنید. استفاده از مسواک از اصولی ترین و ابتدایی ترین راه ها مراقبت از بهداشت دهان و دندان است همه ی ما از این موضوع آگاهیم که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند به طور کامل بین دندان های ما را تمیز کند، پس برای تمیز کردن فاصله بین دندان های خود باید از روش های دیگر استفاده کنیم تا بتوانیم به طور کامل دهان خود را تمیز کنیم و از پوسیدگی بین دندان های خود جلوگیری کنیم.

روش های تمیز کردن بین دندان ها کدام است؟

ما با دو روش مختلف می توانیم فاصله بین دندان های خود را تمیز کنیم. اولین و قدیمی ترین روش استفاده از نخ دندان و دومین روش استفاده از واترجت ها می باشد در این مقاله قصد داریم شما را با نخ دندان و استفاده درست از آن بیشتر آشنا کنیم.

نخ دندان چیست؟

نخ دندان یک وسیله ی مکمل مسواک برای تمیز نگه داشتن سطوح بین دندان می باشد که برای تمیز کردن مناطقی که دسترسی به آن ها با مسواک دشوار است استفاده می شود.

چه موقع باید از نخ دندان استفاده کنیم

نخ دندان کشیدن باید در هر 24 ساعت یک بار انجام شود، اما زمان ایده آلی برای نخ دندان کشیدن وجود ندارد هر زمان که افراد زمان مناسبی برای نخ دندان کشیدن پیدا کنند، می توان آن را انجام داد.

مسواک زدن بعد از نخ دندان مفید است، زیرا در حین مسواک زدن، خمیر دندان مستقیماً به دندان‌ها دسترسی دارد و اگر هنوز بین دندان‌ها یا اطراف دندان‌ها باقی مانده باشد، خمیر دندان نمی تواند به درستی کار خود را انجام دهد.

انواع نخ دندان

نخ دندان بدون موم یکی از رایج ترین انواع نخ دندان ها است که مورد استفاده قرار می گیرد. این نخ دندان از یک ماده نایلونی ساخته شده است که با چرخاندن چندین رشته به یکدیگر ساخته می شود. نخ موم نشده بدون طعم دهنده مصنوعی عرضه می شود، به این معنی که این نوع نخ فاقد مواد شیمیایی است.
این نخ دندان به دلیل نازکی بیشتر نسبت به سایر مدل ها، برای کسانی که شکاف های کوچکی بین دندان های خود دارند بسیار مناسب است. اما یکی از معایب این نخ دندان این است که، به دلیل ماهیت ساخت آن بیشتر از سایر انواع نخ دندان ها مستعد خرد شدن و شکستن است.

نخ موم شده بسیار شبیه به نخ موم نشده است اما، با یک لایه موم شده به نخ استفاده می شود. این لایه موم شده به نخ اجازه می دهد تا محکم تر شود و مانند مدل موم نشده شکندگی ندارد و علاوه بر این، به نخ دندان اجازه می دهد بهتر از نخ دندان بدون موم سر بخورد.
به دلیل اضافه شدن لایه موم به این نوع نخ دندان، ضخیم تر از نخ دندان بدون موم است. این کار ورود به شکاف های کوچک را دشوارتر می کند. ماهیت این مدل برای استفاده ی روزانه دشوارتر است.

نوار دندان تا حدودی شبیه به سایر انواع نخ دندان است، با این تفاوت که بسیار ضخیم تر اما، صاف تر است.  این مدل در هر دو نوع موم دار و بدون موم در دسترس است. نوار دندان برای افرادی که شکاف‌های بزرگ‌تری دارند و نیاز به نخ دندان ضخیم‌تری دارند، مناسب است. این نوع نخ دندان برای اکثریت افراد ایده آل نیست. به دلیل ماهیت ضخیم‌تر، چسباندن نوار دندان در بین دندان‌های با فاصله ی دندانی کمتر سخت تر است.

پلی تترا فلوراتیلن ماده ای است که اکثر ما با آن در قالب پارچه Gore-Tex آشنا هستیم. این ماده بسیار قوی است، بنابراین در هنگام استفاده از آن نگران پارگی آن نخواهید بود. ساختار صاف آن را برای لغزش آسان به شکاف های کوچک بین دندان ها بسیار عالی است.
در حالی که PTFE مزایای بزرگی دارد، اما یک مشکل عمده دارد. این بدان معناست که تولید آن مستلزم استفاده از یک ماده ی سرطان زا شناخته شده، اسید پرفلوئورواکتانوئیک است. بنابراین، بسیاری از دندانپزشکان استفاده طولانی مدت از این محصول را توصیه نمی کنند.

این مدل نوع خاصی از نخ دندان است که برای افرادی طراحی شده است که دارای بریج، بریس و شکاف دندانی وسیع هستند. دارای سه جزء اصلی است که شامل نخ دندان معمولی، نخ اسفنجی و یک نخ سفت انتهایی است.
از مدل های دیگر نخ دندان می توان به نخ دندان های طعم دار نیز اشاره کرد که استفاده از نخ دندان طعم‌دار کاملا سلیقه ای می باشد. اکثر افراد نخ‌های دندان با طعم نعناع را به دلیل حس تازگی که ایجاد می‌کند، دوست دارند. با این حال، گاهی افراد ترجیح می‌دهند که طعم آن خاص و یا هیچ طعمی نداشته باشد. برای کودکان، طیف بسیاری از طعم‌ها وجود دارد که می‌تواند باعث شود بیشتر به نخ دندان کشیدن علاقه پیدا کنند. نخ‌های دندان غیر طعم‌دار از نوع طعم‌دار آن لزوماً سالم‌تر نیستند. با توجه به قند و کالری با مقدار استفاده‌ی بسیار پایین در نخ دندان طعم‌دار هیچ اثر مخربی از آن‌ها اثبات نشده است.

روش درست استفاده از نخ دندان برای افراد معمولی

  • تقریباً 10 سانتی متر نخ را دور دو انگشت وسط خود بپیچید. نخ باقی مانده را می توان در اطراف انگشتان ترجیحا در دست دیگر محکم کرد. نخ را محکم بین انگشتان شست و سبابه خود نگه دارید این حرکت به آزاد شدن انگشتان شست و اشاره کمک می کند، زیرا این انگشتان هستند که نخ را نگه می دارند. تقسیم دو کار یعنی، نگه داشتن و کار کردن با نخ، انجام نخ دندان را آسان تر می کند.
  • نخ دندان باید با یک حرکت ملایم بین دندان ها حرکت داده شود و روی یک دندان خمیده شود، تا نخ دندان به خط لثه برسد. نخ را به آرامی بین لثه و دندان بلغزانید.
  • نخ دندان را باید محکم روی دندان نگه دارید و با حرکت ملایم بالا و پایین در امتداد سطح دندان مالش دهید. این کار باید تا رسیدن به پشت آخرین دندان ادامه یابد. این روند را برای دندان های باقی مانده دنبال کنید.
  • هربخش دندان خود را با سمت تمیز نخ دندان تمیز نمایید.

نحوه ی استفاده از نخ دندان برای افراد دارای ارتودنسی

  • حدود20-10 سانتی متر از نخ دندان موم شده را جدا کنید.
  • جلوی آینه بایستید تا بتوانید مطمئن شوید که نخ دندان در جایی که نیاز دارید به کار می برید
  • با کشیدن نخ دندان بین دندان ها و سیم اصلی شروع کنید. انتهای نخ را دور انگشتان اشاره خود بچرخانید تا بتوانید نخ را به راحتی به اطراف حرکت دهید.
  • تا جایی که می توانید نخ دندان را بین دو دندان فشار دهید. سپس نخ را در کناره های هر دو دندان بالا و پایین ببرید.
  • وقتی روی دندان های بالایی خود کار می کنید، سعی کنید با نخ یک U وارونه درست کنید. برای این کار از کنار یک دندان بالا بروید تا به خط لثه برسید. سپس، نخ را به سمت پایین کنار دندان دیگر بکشید.
  • نخ را به آرامی بردارید و با احتیاط نخ را از پشت سیم جدا کنید. از بیرون کشیدن نخ دندان از دندان خودداری کنید، زیرا ممکن است سیم را از جای خود جدا کنید.
  • حالا به سراغ دو دندان بعدی بروید و از همان تکنیک استفاده کنید تا زمانی که بین تمام دندان هایتان نخ دندان بکشید.

4 thoughts on “چرا باید از نخ دندان استفاده کنیم

  1. حاتمی گفت:

    سلام.
    ممنون از سایت خوبتون. من از فروشگاه مسواک برقی خریدم که خیلی عالی بود. توی سایت شما نخ دندان ندارید. لطفا نخ دندان ارجینال اورال بی رو هم بیارید.

    1. Manager گفت:

      در حال تکمیل موجودی و اضافه کردن کالاهای جدید هستیم

  2. Samir گفت:

    سلام بر نویسنده گرامی. لطفا وقتی مقاله مینویسید محصولات بازار رو هم معرفی کنید تا بدونیم چه محصولی بهتره. در ضمن در فروشگاه جای نخ دندان و خمیر دندان خالی. من مسواک برقی خریدم که قیمتتون خیلی مناسب بود .ولی مجبور شدم برای نخ دندان و خمیر برم سایت های دیگه. لطفا رسیدگی کنید. :))

    1. Manager گفت:

      سلام .به زودی محصولات جدیدتری به فروشگاه اضاقه میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *