سلامت قلب و عروق

فیلترهای دستگاه های تصفیه هوا و کاربرد آن (1)

فیلترهای دستگاه های تصفیه هوا

فیلترهای دستگاه های تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

فیلترهای دستگاه های تصفیه هوا مهمترین قسمت تشکیل دهنده دستگاه های تصفیه هوا می باشند. در برخی از دستگاه های تصفیه هوا این فیلترها به صورت چند لایه برای نابودی ویروس ها و باکتری و جذب ذرات معلق در هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه به علت آلودگی زیاد هوا در تمام فصول سال بر اثر عوامل گوناگون مانند وجود انواع آلاینده ها و یا ذرات معلق در هوا، هوای تمام محیط ها دارای آلودگی است. همه ی ما بیشترین زمان خود را در خانه سپری می کنیم. به دلیل بسته بودن محیط و گردش کم هوا ممکن است در معرض ذرات و آلاینده‌های بیشتری در داخل خانه قرار بگیریم. این الاینده ها و ذرات معلق می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید بیماری‌های مرتبط با ریه شوند. بنابراین دستگاه های تصفیه هوا با داشتن انواع فیلتر های مختلف در آن، می توانند هوای محیط اطراف را تصفیه کرده و در نتیجه، هوایی سالم و بدون آلودگی را برای محیطی که در آن قرار گرفتیم فراهم کنند.

دستگاه های تصفیه هوا چه کاربردی دارند؟

هوایی که ما تنفس می کنیم می تواند شامل آلاینده‌ها، آلرژن‌ها و سموم مختلف باشد. در نتیجه، عملکرد اصلی این دستگاه ها با استفاده تکنولوژی و قطعات استفاده شده برای حذف حداکثری این آلایند هاست. دستگاه های تصفیه هوا با داشتن فیلترهای مختلف انواع آلاینده را حذف و سپس هوا را ضد عفونی می کند تا بدین صورت محیط را تمیز نگه دارد.

دستگاه های تصفیه هوا از انواع فیلترهای مختلف تشکیل شده است از جمله: فیلتر هپا، فیلتر کربن، یون منفی، TiO2وUV. هرکدام از این فیلترها با توجه به کارآیی خاص خود، به پاکسازی محیط کمک می کنند.

این دستگاه از بین برنده انواع ذرات معلق مانند: ویروس و باکتری، فرمالئید، آلرژی، موی حیوانات، مایت خانگی، گرده گیاهان و دود می باشد.

با توجه به توضیحات داده شده دستگاه های تصفیه هوا بسیار مناسب تمامی افراد و همچنین محیط هایی مانند بیمارستان، مناسب افراد دارای مشکلات ریوی و آلرژی، مناسب افرادی که حیوانات خانگی نگهداری می کنند، مناسب قشر خاص در معرض خطر (کودکان، سالمندان یا افراد حساس) و افرادی که در معرض دود هستند نیز می باشد.

فیلترهای دستگاه های تصفیه هوا

فیلترهای دستگاه های تصفیه هوا قطعاتی است که با قرار گرفتن در دستگاه های تصفیه هوا ذراتی مانند گرد و غبار و کثیفی را از هوا حذف می کنند. فیلتر های دستگاه های تصفیه هوا دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام با توجه به کارآیی خود می توانند در محیط مخصوص به کار برده شوند.

با عبور ذرات هوا از این فیلترها، آلاینده ها و آلودگی در الیاف محبوس می شوند. سپس، همانطور که ذرات بزرگتر به فیلتر می چسبند، از عبور ذرات کوچکتر دیگر جلوگیری می کنند. فیلتر HEPA می تواند ذرات کوچکی به اندازه 0.3 میکرون را به دام بیندازد. برای مثال، کوچکترین چیزی که چشم انسان می تواند ببیند 25 میکرون است و قطر یک تار مو بین 17 تا 180 میکرون است.

فیلتر های به کار برده شده در دستگاه های تصفیه هوا به شرح زیر می باشند:

 

فیلترهای هوای یونی یا یونیزه کننده ها

فیلترهای هوای یونی که یونیزه کننده هوا نیز نامیده می شوند، به طور معمول، آن‌ها یون‌هایی با بار منفی تولید می‌کنند که آنیون‌ نیز نامیده می‌شوند، که ذرات موجود در هوا را به روش الکتریسیته ساکن جذب می‌کنند. وقتی ذرات با آنیون ها تماس پیدا می کنند، دیونیزه می شوند و از جریان هوا خارج می شوند. فیلترهای هوای یونی معمولاً در تصفیه هوای تجاری استفاده می شوند.

یونیزه‌کننده‌ه که به طور معمول به همراه چند فیلتراسیون دیگر به کار می روند، دستگاه‌هایی هستند که مولکول‌های موجود در هوا را برای تشکیل یون‌ها شارژ الکتریکی می‌کنند. این موضوع باعث اتصال الکترود موجود در هوا به الکترود زمین می شود که در نتیجه ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد.

  • فیلترهای کربن هوا

به طور کلی کربن را می توان با اکسیژن تصفیه کرد، که در نتیجه منافذ کربن باز می شود آن را جذب می کند. کربن پس از این حالت فعال می شود و به راحتی می توان از آن برای جذب ذرات و یا به دام انداختن بو های مختلف استفاده کرد. فیلترهای هوای کربن از کربن فعال، برای به دام انداختن مواد شیمیایی و گازها استفاده می کنند و همچنین می توانند دود سیگار را نیز فیلتر کنند. با عبور هوا از فیلتر، کربن فعال بوها و گازها را جذب کرده و آن ها را خنثی می کند. فیلترهای کربن فعال برای محیط هایی که مواد شیمیایی در هوا وجود دارند بسیار مناسب هستند. کربن را می توان با مواد شیمیایی واکنش پذیر مختلف تصفیه کرد، که این روش نوع فیلتراسیون را موثرتر می کند.

  • فیلتر هپا

فیلترهای HEPA (یکی از فیلترهای دستگاه های تصفیه هوا) قوی‌تر و مؤثرتر از فیلترهای هوای یونی هستند، بنابراین افراد حساس مایل به استفاده بیشتر از این فیلتر می باشند. فیلترهای HEPA قادر هستند تا 99.97 درصد از ذرات معلق در هوا را حذف کنند و آن ها را به یک ضدعفونی‌کننده هوای بسیار موثر تبدیل می‌کند. فیلترهای هپا عمدتاً از تشک های فایبر گلاس تشکیل شده اند که با عبور جریان هوا ذرات را به دام می اندازند.
در حقیقت کارایی فیلتر هپا تا حد زیادی به قطر فیبر و ضخامت فیلتر بستگی دارد. به دلیل کارایی بالای فیلترهای هپا، معمولاً در بخش پزشکی برای حذف باکتری ها و جلوگیری از آلودگی استفاده می شود و اغلب در اتاق های تمیز و بخش های بیمارستانی بسیار ضدعفونی شده استفاده می شود. این فیلترها برای ذرات معلق مانند گرده، کپک یا گرد و غبار ایده آل هستند. به این ترتیب، آن ها مورد علاقه عموم کسانی هستند که از آلرژی یا آسم رنج می برند. این فیلترها از چندین لایه مواد فیلتر ساخته شده اند و طبق قانون باید حداقل 99.97 درصد از ذرات با قطر بیشتر از 3 میکرون را فیلتر کنند.

  • انواع فیلتر هوا با نور UV

فیلترهای هوای پرتو فرابنفش به عنوان  یکی از فیلترهای دستگاه های تصفیه هوا  از واکنشی استفاده می کنند که،  وقتی دی اکسید تیتانیوم در معرض نور UV قرار می گیرد، رخ می دهد. همان طور که جریان هوا با فرآیند فتو شیمیایی ترکیب می شود، ذرات مضر مانند کپک و باکتری ها خنثی می شوند. UV با شدت بالا (240-280 نانومتر) به اندازه کافی قوی است که اکثر ترکیبات آلی مبتنی بر کربن را تجزیه کند و فیلترهای هوای نور UV را به همراه فیلترهای HEPA در کاربردهای پزشکی تبدیل می کند. اینکه فیلترهای نور UV چقدر موثر هستند به مدت زمان قرار گرفتن در معرض (مدت زمانی که جریان هوا در معرض نور قرار می گیرد) و شدت خود نور بستگی دارد.

  • فیلتراسیون TiO2

فرمول شیمیایی TiO2 (دی اکسید تیتانیوم) یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان رنگدانه، در بیشتر رنگ های سفید استفاده می شود. با این حال، در مورد تصفیه هوا کاربرد کاملاً متفاوتی دارد. فیلترهای TiO2 در بسیاری از سیستم‌های فیلتراسیون بیمارستانی، مانند فیلترهای Field Controls TRIO، به عنوان یکی از بسیاری از فیلترها استفاده می‌شوند. این فناوری فیلتر برای انواع میکروب و باکتری ها، دود و بوهای نامطبوع بسیار مناسب است.

 

مزایای استفاده از دستگاه های تصفیه هوا چیست؟

  • خوابی آرام و بدون استرس
  • تنفس راحت تر و محیطی تمیز تر
  • مناسب استفاده افراد دارای مشکلات ریوی
  • کاهش آلودگی هوا در محیط خانه، اداره و….
  • کاهش انواع گرد و غبار و موی حیوانات در هوا
  • مناسب استفاده افراد دارای مشکلات تنفسی مانند آسم و …
  • حذف گرد و غبار و ذرات آلرژی زا که در هوا با اکسیژن تنفس می شوند
  • کاهش انواع بوهای نامطبوع مانند: بوی سیگار، بوی غذاهای مختلف و….
  • کاهش گاز های مواد شیمیایی در محیط مانند بو و گاز انواع شوینده
  • از بین بردن ویروس ها و میکروب ها به خصوص در محیطی مانند درمانگاه ها و بیمارستان ها به کمک فیلترهای دستگاه های تصفیه هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *