عمومی

تاثیر خوردن و آشامیدن بر قند خون

خوردن و آشامیدن ، قند خون،نوشیدن ، کربوهیدرات،

تاثیر خوردن و آشامیدن بر قند خون یکی از مواردی که برای کسب اطلاعات در مورد آن برای همه از اهمیت باالایی برخوردار است. قند خون یا گلوکز خون از غذا یا نوشیدنی که در طی روز مصرف میکنیم به دست می آید. بدن ما با هضم مقداری از غذا آن را به قند تبدیل می کند که این قند بصورت محول در خون در حال گردش تبدیل می شود که به آن قند خون نیز می گویند.

قند خون در واقع منبع انرژی بدن است. این قند بعد از ورود به بدن به سرعت مورد استفاده قرار نمی گیرد و مقدار اضافه آن در سلول ها برای مصرف بعدی ذخیره می شود. قند بیش از حد طبیعی در خون می تواند بسیار خطرناک باشد. دیابت نوع 2 بیماری است که با داشتن سطح قند خون بالاتر از آنچه در محدوده طبیعی است شناخته می شود.

در صورت ابتلا به دیابت و عدم کنترل آن، بیماری می تواند منجر به مشکلاتی در قلب، کلیه ها، چشم ها ، عروق خونی، ایجاد زخم های بدون علامت و … شود. هرچه بیشتر در مورد تأثیر تغذیه بر قند خون بدانیم، بهتر می توانیم از خود در برابر دیابت و خطرات ناشی از آن محافظت کنیم. اگر از قبل دیابت دارید، دانستن این که چگونه غذا بخوردید و نحوه تاثیر خوراکی ها و نوشیدنی ها بر قند خون شما اهمیت بالایی دارد.

در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی تاثیر خوردن و آشامیدن بر قند خون بتوانیم اطلاعاتی در زمینه تغییرات ایجاد شده بعد از خوردن وآشامیدن در بدن را اختیار شما قرار دهیم.

بعد از غذا چه اتفاقی رخ میدهد؟

بررسی تاثیر خودن و آشامیدن بر قند خون با دانستن این موضوع آغاز می شود که بدن ما هر چیزی را که می خوریم بعد از هضم تجزیه می کند و به واحدهای کوچک تر که در بخش های مختلف نیاز است تبدیل می کند که این واحدهای کوچک تر عبارتند از:

  • کربوهیدرات ها
  • پروتئین ها
  • چربی ها
  • ویتامین ها و سایر مواد مغذی

کربوهیدرات هایی که ما مصرف می کنیم مستقیما به قند خون تبدیل می شوند. هرچه کربوهیدرات بیشتری مصرف کنیم، سطح قندی که در هنگام هضم و جذب غذای خود آزاد می کنیم، بیشتر می شود.

کربوهیدرات‌هایی که به شکل مایع هستند مانند نوشیدنی ها و … بسیار سریع‌تر از کربوهیدرات‌های موجود در غذا که بصورت جامد هستند جذب می‌شوند. بنابراین نوشیدن یک نوشابه باعث افزایش سریعتر سطح قند خون ما نسبت به خوردن یک تکه پیتزا می شود.

فیبر یکی از اجزای کربوهیدرات است که به دلیل این که قابل هضم نیست به قند تبدیل نمی شود. فیبر موجود در غذا بسیار برای سلامتی بدن اهمیت دارد.

پروتئین، چربی، آب، ویتامین ها و مواد معدنی فاقد کربوهیدرات هستند. بنابراین تنها این کربوهیدرات ها هستند که بیشترین تاثیر را بر روی قند خون دارند.

در صورتی که مبتلا به بیماری دیابت هستید، کربوهیرات هایی که از مصرف خوراکی ها بدن شما دریافت می کند بخش مهمی از رژیم غذایی شما را تشکیل می دهند که برای مدیریت بیماری خود باید با دقت به آن توجه کنید و مقادیر آن را مدیرت کنید.

https://kishteb.com/wp-content/uploads/2022/08/تغذیه.jpg

خوراکی های با کربوهیدرات بالا 

برای کاهش تاثیر خوردن و آشامیدن بر قند خون شناخت غذاهایی که باعث بیشترین افزایش در قند خون می شوند ضروری است، این دسته از خوراکی ها دارای کربوهیدرات های فراوری شده هستند که این نمونه این خوراکی ها عبارتند از:

  • محصولات غلات سفید مانند ماکارونی و برنج
  • بیسکویت ها
  • نان سفید
  • غلات فرآوری شده سرد
  • نوشیدنی های شکردار

حتی اگر در حال حاضر میزان مصرف کربوهیدرات خود را مدیریت می کنید نیازی به منع مصرف خوراکی های بالا ندارید، در عوض تنها باید مراقب باشید چه میزان از این خوراکی ها را مصرف می کنید و در صورت امکان آن را با غلات کامل جایگزین نمایید. هر چه مصرف غذا بیشتر شود میزان دریافت کربوهیدرات بالا رفته و قند خون نیز افزایش می یابد.

وعده های غذایی که به صورت ترکیبی مصرف می شوند بسیار مفید است. پروتئین، چربی و فیبر به کاهش سرعت هضم کربوهیدرات ها در بدن کمک می کنند که این موضوع سرعت افزایش قند خون بعد از صرف غذا را کاهش می دهد.

حجم غذای مصرفی در طول روز بسیار مهم است. برای تثبیت میزان قند خون سعی کنید هر 3 تا 5 ساعت یکبار غذا میل کنید. سه وعده غذایی مغذی در روز به همراه چند میان وعده سالم می تواند به ثابت نگه داشتن قند خون شما کمک فراوانی کند.

در صورت ابتلا به دیابت، پزشک شما برای مدیریت بیماری و جلوگیری از بروز خطر بدلیل افزایش قند خون با توصیه یک برنامه غذایی مناسب به شما کمک می کند تا میزان کربوهیدرات مصرفی خود را در وعده های غذایی مدیریت کنید. همچنین با مشورت با یک متخصص تغذیه آشنا با دیابت می توانید نسبت به دریافت برنامه غذایی مناسب با بیماری خود اقدام کنید.

سلامت بدنی، سن و میزان فعالیت بدنی، همگی در تنظیم دستورالعمل های غذایی برای شما نقش بسزایی دارند.

https://kishteb.com/wp-content/uploads/2022/08/رژیم-غذایی.jpg

ورزش و قند خون

ورزش می تواند تأثیر زیادی در کاهش سطح قند خون داشته باشد زیرا بدن با سوزاندن قند موجود در خون، انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. هنگامی که عضلات خود را منقبض می کنید و تمرین میکنید، سلول های شما قند را از خون جذب می کنند و انرژی مورد نیاز خود را با استفاده از آن تولید می کنند.

بسته به شدت یا مدت زمان ورزش، فعالیت های بدنی به کاهش قند خون برای ساعات طولانی پس از پایان ورزش کمک می کند. اگر ورزش را بطور منظم انجام دهید، سلول های بدن شما پس از مدتی به انسولین حساس تر خواهند شد که این امر به حفظ سطح قند خون شما در محدوده طبیعی کمک فراوانی می کند.

انسولین و قند خون

انسولین هورمون بسیار مهمی است وظیفه تنظیم سطح قند خون شما را دارد. غده پانکراس در بدن وظیفه ساخت انسولین را دارد. این ماده با کمک به سلول هایی که قند موجود در جریان خون را جذب می کنند، سطح قند خون شما را کنترل می کند.

اگر به بیماری دیابت نوع 1 مبتلا باشید این بدان معناست که بدن شما توانایی تولید انسولین ندارد و شما برای جبران این کمبود باید هر روز انسولین تزریق کنید.

برای افرادی که به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا هستند در صورتی که ورزش و رژیم غذایی به کنترل بیماری کمک نکند پزشک معالج از داروهای کمکی جهت کنترل بیماری و حفظ سطح قند خون در محدوده مجاز کمک خواهد گرفت.

در بیماران دیابت نوع 2 ، انسولین در بدن بیمار تولید می شود اما توانایی استفاده درست از آن را ندارد. این بدان معناست که سلول های بدن به انسولین پاسخ مناسب را نداده و میزان قند بیشتری در خون به گردش در می آید که سبب افزایش قند خون می شود.

انجام ورزش منظم به سلول ها کمک می کند تا به انسولین حساس تر شده و واکنش بهتری بدهند. همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب و متناسب با نوع بیماری می توان در کنترل قند خون کمک فراوانی به بیمار کند. رژیم مناسب و ورزش به بهبود عملکرد لوزالمعده کمک فراوانی می کند چون با افزایش قند خون عملکرد لوزالمعده کاهش می یابد که باعث کاهش انسولین و ….

آگاهی از سطح قند خون

در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، انجام منظم آزمایش قند خون بسته به نوع بیماری و توصیه پزشک امری ضروری است که میبایست برای کنترل و مدیریت بیماری کاملا طبق دستور پزشک معالج انجام گیرد.

زمان های مناسب برای بررسی سطح قند خون صبح، قبل و بعد از وعده های غذایی، قبل و بعد از ورزش کردن، قبل از خواب و زمانی که احساس بیماری می کنید می باشد.

خوردن و آشامیدن و فعالیت های روزانه بر افزایش یا کاهش میزان قند خون تاثیرگذار است اما همچنان هیچ راهی به جز آزمایش خون برای آگاهی از میزان قند خون وجود ندارد.

برای اندازه گیری قند خون از دستگاه های قابل حمل خانگی بطور منظم و طبق دستور پزشک معالج خود استفاده کنید تا بتوانید سطح قند خون خود در محدوده طبیعی نگه دارید. پزشک با توجه به نتایجی که شما ثبت می کنید می تواند برنامه فردی مناسبی برای کنترل بیماری به شما ارئه دهد.

https://kishteb.com/wp-content/uploads/2022/08/تست-قند-خون.jpg

مراقب خوراک خود باشید

تاثیر خوردن و آشامیدن بر قند خون امری غیر قابل انکار است که برای حفظ سلامت جسمی و روحی انسان باید هواره جدی گرفته شود. کربوهیدرات ها جزء آن دسته از ترکیبات در مواد غذایی هستند که بیشترین تأثیر را بر قند خون دارند. کربوهیدرات ها تنها مؤلفه ای نیست که کالری مورد نیاز بدن را تأمین می کند. خوراکی هایی که روزانه مصرف می کنیم علاوه بر کربوهیدرات ها  حاوی پروتئین و چربی نیز هستند که می توانند کالری مورد نیاز را تامین  کنند.

اگر روزانه کالری بیشتری از آنچه که در طول روز نیاز دارید مصرف کنید، آن میزان کالری تبدیل به چربی خواهد شده و در بافت های بدن  ذخیره خواهد شد.

در نتیجه تجمع چربی افزایش وزن رخ می دهد که این امر سبب کاهش حساسیت بدن نسبت به انسولین خواهد شد که در نتیجه آن میزان قند خون فرد می تواند از حالت طبیعی خارج شده و در محدوده خطر قرار گیرد.

برای حفظ سلامتی خود باید از خوردن و نوشیدن خوراکی های شیرین و یا با فراوری بالا که دارای میزان بالایی از کربوهیدرات ها و چربی های ناسالم هستند و در عوض میزان بسایر کمی از مواد مغذی را در خورد دارند به طور کامل اجنتناب کنید یا مصرف آن را به حداقل ممکن برسایند.

بطور مثال خوردن یک دونات یا نان شیرمال می تواند معادل مصرف یک عدد موز کربوهیدرات داشته باشد، در حالی که موز علاوه بر آن مقادیر زیادی فیبر، پتاسیم و انواع ویتامین ها در خود جای داده که در دونات و نان شیرمال این موارد وجود ندارد.

در صورتی که به دیابت مبتلا هستید و یا دارای قند خون بالا هستید برای مدیریت بهتر بیماری از پزشک معالج خود در مورد باید ها و نبایدهای خوراکی خود مشورت بگیرید تا زندگی سالمتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *