عمومی

همه چیز درباره ی جوراب واریس

جوراب واریس ، رگ واریسی ، پنجه باز

واریس چیست و چرا ایجاد می شود؟

جوراب واریس یکی از بهترین ابزارها برای درمان بیماری واریس می باشد. واریس به بیماری گفته می شود که در آن رگ های قسمت ساق پا دچار کبودی می گردد. باقی ماندن خون در حفره های سیاهرگ باعث به وجود آمدن این عارضه می گردد.

این عارضه در سیاهرگ های بدن به وجود می آید. در سیاهرگ ها حفره هایی وجود دارد. در مواردی به دلیل ایستادن بیش از طرز جریان خون از حالت عادی خارج می شود. با تغییر این حالت خون در حفره ها باقی می ماند و این کبودی حاصل می گردد. علت عمده این عارضه ایستادن بیش از حد در محلی می باشد. افرادی مانند نگهبانان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. ایجاد مشکل در رگ ها و سلامتی بدن یکی از مشکلات بیماری واریس می باشد. در عین حال کبودی به وجود آمده بر روی پا سبب از بین رفتن زیبایی پوست نیز می گردد. در صورتی که از این مشکل رنج می برید حتما این مطلب را مطالعه نموده و به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

https://kishteb.com/wp-content/uploads/2022/07/واریس-1.jpg

جوراب واریس و کاربرد آن

جوراب واریس یکی از بهترین و متداول ترین راه های درمان برای این بیماری می باشد. از170 سال پیش از این جوراب برای درمان کبودی های پا استفاده می شود. این جوراب کل ساق پا را در بر می گیرد. فشاری که جوراب به نقاط مختلف ساق وارد می کند سبب می شود تا از درد بیمار کاسته شود و جریان خون بهتر از قبل انجام پذیرد. این جوراب فشار بیشتری را به مچ پا وارد می کند و همین موضوع سبب کاسته شدن فشار از قسمت بالای ساق پا می شود. در واقع می توان گفت کسی که برای اولین بار از این جوراب برای درمان استفاده نموده هوش و خلاقیت بسیاری را به کار برده است.

نحوه ی انتخاب جوراب واریس باید بر اساس سایز و میزان کبودی ها انتخاب شود. در واقع می توان گفت انتخاب جوراب کار یک پزشک متخصص می باشد. هرگز به صورت خودسرانه اقدام به خرید جوراب نکنید. در مواردی اگر فشار موجود در جوراب بیش از اندازه ی لازم باشد، ممکن است راه جریان خون مسدود شده و اندام با مشکل بزرگی روبرو شود. همچنین اگر فشار موجود در جوراب کمتر از حالت استاندارد باشد، جوراب کارایی مناسبی نخواهد داشت و استفاده از آن هیچ مشکلی را حل نمی نماید. برای انتخاب و خرید یک جوراب مناسب حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید تا بر اساس سایز و نیاز شما جوراب مناسب را برایتان مشخص نماید. مشورت نکردن با پزشک می تواند بعدا مشکلات جدی را برای شما به وجود آورد.

https://kishteb.com/wp-content/uploads/2022/07/واریس-7.jpg

جوراب زیر زانو و تابستانی

جوراب زیر زانو

جوراب واریس زیر زانو یکی از متداول ترین انواع جوراب های واریس می باشد. اغلب افراد کبودی های واریس را در قسمت ساق پای خود مشاهده می نمایند. این قسمت از پا از ابتدایی ترین نقاط است که واریس در آن ها مشاهده می گردد. در صورتی که در این مرحله از این عارضه قرار دارید پزشک توصیه می کند تا جوراب زیر زانو را از فروشگاه های خرید تجهیزات پزشکی تهیه نمایید.

جوراب واریس تابستانی

استفاده از جوراب های کلفت و ضخیم در فصل های گرم سال یکی از مهم ترین دغدغه های افراد می باشد. برای حل این مشکل بزرگ اخیرا شرکت های تولید محصولات پزشکی اقدام به تولید جوراب با الیاف نرم و کتان نموده اند. با استفاده از این نوع جوراب ها شما می توانید در فصل های گرم سال نیز به راحتی از جوراب استفاده نمایید. با استفاده از این جوراب ها دیگر مشکل عرق کردن نخواهید داشت. زیرا جنس الیاف به گونه ای است که ضد تعریق و ضد حساسیت می باشد. در این شرایط می توانید به صورت روزانه ساعت های طولانی از جوراب خود استفاده نمایید.

افرادی که دارای شغل هایی مانند نگهبانی هستند و باید روزانه ساعات طولانی را سر پا بایستند، با استفاده از نوع جوراب های واریس ، می توانند بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهند. انتخاب نوع جوراب بهتر است با مشورت پزشک انجام گردد. در صورتی که تنها در قسمت های ساق پا دارای واریس هستید، نباید از جوراب نیمه بالای ران استفاده نمایید.

بهترین قیمت جوراب واریسhttps://kishteb.com/wp-content/uploads/2022/07/واریس-6.jpg

 جوراب واریس بالای ران و شلواری

جوراب واریس بالای ران

این نوع جوراب واریس تا بالای ران فرد بالا می آید و فشار مناسبی را برای باز کردن عروق ایجاد می نماید. استفاده از این نوع جوراب مناسب افرادی است که کبودی های واریس تا قسمت های ران و پشت زانو پیش رفته است. در این موارد حتما باید از جورابی استفاده نمود که این قسمت ها را تحت پوشش قرار می دهد. البته پیشگیری در مرحله های ابتدایی سبب می شود تا واریس به این مرحله نرسد. میزان فشار ایجاد شده توسط جوراب بالای ران بیشتر از جوراب زیر زانو می باشد و نقاط بیشتری در پار درگیر آن می شوند. استفاده مرتب می تواند دردها و مشکلات ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

جوراب واریس شلواری

این نوع جوراب واریس حالت جوراب شلواری دارد و مانند یک شلوار باید از آن استفاده نمود. این نوع جوراب در قسمت هایی ایجاد فشار می نماید. معمولا این نوع جوراب توسط دو دسته از افراد مورد استفاده قرار می گیرد. دسته ی اول افرادی هستند که اندام بسیار چاق دارند و دارای شکم بزرگی هستند. دسته ی دوم زنان باردار می باشند. استفاده از این نوع جوراب برای زنان باردار نیز توصیه می شود. در برخی از خانم های باردار واریس زیر شکم دیده می شود. برای جلوگیری از این عارضه در دوران بارداری بهتر است از جوراب واریس شلواری استفاده نمایید. توجه به سایز کمر در انتخاب و خرید این نوع جوراب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حتما باید جوراب شلواری دارای سایز متناسب با سایز اندام فرد باشد.

https://kishteb.com/wp-content/uploads/2022/07/واریس-4.jpg

میزان فشار جوراب

به طور کلی چهار نوع فشار در جوراب های واریس وجود دارد که هر یک متناسب با عارضه بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. هر کدام از فشارها برای یک میزان از کبودی و واریس مناسب می باشد. در صورتی که فشار مناسب برای واریس استفاده نگردد، هیچ بهبودی در آن دیده نمی شود. یک پزشک جوراب با فشار مناسب را بر اساس نوع واریس فرد انتخاب می نماید. همین موضوع سبب می شود که به افراد توصیه نماییم تا از انتخاب خودسرانه جوراب خودداری نمایند. در مواردی که فشار جوراب بیش از اندازه استاندارد باشد، ممکن است مشکلات بسیاری برای فرد پیش آید. فشار موجود در جوراب سبب باز شدن رگ های خونی پا می شود.

کلاس فشار A دارای کمترین میزان فشار در بین جوراب ها می باشد. در این جوراب ها میزان فشار موجود 12 تا 15 میلی متر جیوه می باشد. کلاس فشار 1 دارای فشار بیشتر نسبت به مورد قبلی است. میزان فشار 18 تا 22 میلی متر جیوه می باشد. کلاس فشار 2 برای موارد شدید تر مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه ی فشار موجود در این جوراب ما بین 23 تا 32 میلی متر جیوه است. کلاس فشار 3 دارای بیشترین میزان فشار در بین جوراب ها می باشد. فشار در این دسته جوراب ها حدود 32 تا 42 میلی متر جیوه می باشد. انتخاب هر کدام از این نوع جوراب ها باید بر اساس تشخیص پزشک باشد.

https://kishteb.com/wp-content/uploads/2022/07/واریس-5.jpg

فواید استفاده از این جوراب

جوراب واریس برای جلوگیری از به وجود آمدن واریس دو مورد اساسی را انجام می دهد. مورد اول باز کردن راه برای جریان خون می باشد. در واقع این جوراب سبب می شود تا خون در رگ های پا بهتر به سمت قلب برود. دومین مورد بسیار مهم که این جوراب باعث می شود، جلوگیری از بازگشت خون به داخل رگ می باشد. همان طور که در ابتدا اشاره شد، واریس به دلیل باقی ماندن خون در حفره های رگ ایجاد می گردد. در صورت استفاده از جوراب مناسب می توانید از این مورد نیز جلوگیری نمایید. انجام این دو مورد توسط جوراب سبب می شود تا عارضه های موجود کمتر شده و از درد پاها کاسته شود. درد در پاها یکی از بزرگ ترین مشکلات در افرادی است که دچار واریس پا می باشند.

اگر به همراه وجود واریس از فشار خون بالا نیز رنج می برید، استفاده از جوراب می تواند باعث بهبود این عارضه شود. به دلیل بهتر شدن جریان خون، فشار خون فرد نیز متعادل می گردد. وجود ورم در پاها یکی دیگر از مشکلات عمده واریس می باشد. با استفاده از این جوراب ورم پاها نیز کمتر می گردد. اگر به صورت مداوم از این جوراب استفاده نمایید، رگ ها تقویت می شوند. عروقی که دارای ضعف می باشند با استفاده از این روش قدرت بیشتری را پیدا می کنند. اگر دارای شغلی هستید که به واسطه ی آن ساعت های طولانی را سر پا می ایستید، بهتر است قبل از به وجود آمدن عارضه اقدام به استفاده از جوراب نمایید. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

https://kishteb.com/wp-content/uploads/2022/07/واریس-2.jpg

عوارض احتمالی در هنگام استفاده

به طور عادی استفاده از جوراب واریس دارای عارضه نمی باشد. اما در صورتی که شرایط خاصی وجود داشته باشد ممکن است خطراتی برای فرد به وجود آید. همان طور که در موارد بالا اشاره شد میزان فشار باید بر اساس نوع واریس انتخاب شود. در مواردی افراد دارای واریس های سطحی هستند و باید از جوراب های کلاس 1 استفاده نمایند. در این شرایط استفاده از جوراب دارای کلاس 3 می تواند خطراتی مانند خطر آمبولی را در پی داشته باشد. خرید جوراب از مجموعه کیش طب بر اساس میزان عارضه می تواند انتخاب خوبی باشد. اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید و یا از مشکلات قلب و عروق رنج می برید حتما باید برای استفاده از جوراب با پزشک مشورت نمایید.

در مواردی که جنس جوراب کیفیت پایینی را داشته باشد، ممکن است حساسیت و خارش برای فرد به وجود آید. تعریق بیش از حد از دیگر عوارض استفاده از جوراب بی کیفیت می باشد. بنابراین توصیه می شود حتما در هنگام خرید به مرغوب بودن الیاف جوراب دقت داشته باشید. در صورتی که در دوران بارداری قرار دارید حتما باید قبل از پوشیدن جوراب با پزشک خود مشورت نمایید. در این دوران ممکن است دیواره ی رگ ها متورم شده باشد. استفاده از جوراب در دوران بارداری به صورت خودسرانه ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. برای سلامتی مادر و جنین حتما به این مورد مهم توجه داشته باشید. در دوران بارداری هر اقدامی باید با مشورت پزشک انجام گردد.

https://kishteb.com/wp-content/uploads/2022/01/sigvaris-comfort.jpg

انتخاب جوراب مناسب برای افراد

خب قبل از هر موردی باید این نکته را در نظر داشته باشید که جوراب واریس مناسب توسط پزشک انتخاب می شود و توصیه می شود بدون مشورت پزشک از این جوراب استفاده نکنید. حالا برخی از موارد نیز وجود دارد که خود فرد باید در هنگام خرید جوراب به آن ها توجه نماید. شما باید بر اساس واریس های موجود بر روی پا اقدام به خرید نمایید. به طور مثال اگر در قسمت ران نیز واریس مشاهده می نمایید، حتما باید جوراب بالای ران را خریداری نمایید. در غیر این صورت می توانید از جوراب های زیر زانو استفاده نمایید. افرادی که تنها برای پیشگیری از واریس اقدام به پوشیدن جوراب می نمایند نیز بهتر است از جوراب زیر زانو استفاده نمایند. در سایت کیش طب بیشترین تنوع جوراب واریس و بهترین قیمت جوراب واریس را می توانید مشاهده کنید.

اگر در قسمت ران دارای واریس می باشید و به دلیل اندام چاق قادر به استفاده از جوراب های بالای رن نمی باشید، حتما باید از جوراب شلواری استفاده نمایید. بارداری و چاقی شکم مواردی هستند که در آن ها باید از جوراب شلواری استفاده نمایید. توجه داشته باشید که پوشیدن جوراب نباید برای شما کاری بسیار سخت و عذاب آور باشد. اگر جنس جوراب کیفیت پایینی داشته باشد قطعا دچار مشکلات بسیاری خواهید شد. عرق کردن و خارش شدید از مهم ترین عوارض جوراب های دارای کیفیت پایین می باشند. بهتر است حتما فروشگاه های معتبری را برای خرید جوراب انتخاب نمایید. کیش طب یکی از فروشگاه های آنلاین معتبر در ایران است که با کیفیت ترین جوراب های واریس را عرضه می نماید.

نحوه ی صحیح پوشیدن جوراب

کسب اطلاعات کافی درباره ی نحوه ی صحیح پوشیدن جوراب کمک بزرگی را برای درمان واریس می نماید. توجه داشته باشید که در صورت گشاد شدن جوراب نباید از آن استفاده نمایید. زیرا در این شرایط دیگر کارایی خود را از دست می دهد. حدودا بعد از گذشت شش ماه باید جوراب خود را تعویض نمایید. به محض بیدار شدن از خواب بهتر است جوراب های خودتان را بپوشید. دلیل این موضوع وجود نداشتن هیچ تورمی در پاها می باشد. با عجله جوراب خود را نپوشید، سعی کنید آرام پوشیده و تمام قسمت های آن را صاف نمایید. در صورتی که پا و یا جوراب شما خیس یا مرطوب است از آن استفاده نکنید. حتما باید در هنگام پوشیدن پا و جوراب خشک باشند.

شستشوی روزانه جوراب توصیه می شود زیرا در طول روز ممکن است عرق کرده باشید و آلودگی های بسیاری بر روی جوراب وجود داشته باشد. شستشو توسط دست و با صابون توصیه می گردد. از سایر شوینده های قوی برای شستن جوراب ها استفاده نکنید زیرا در این صورت شستشوی روزانه با شوینده های قوی، جوراب عمر کمتری را خواهد داشت. بهتر است قبل از پوشیدن جوراب هر یک از پاهای خود را به مدت 5 دقیقه بالا نگه دارید تا خون موجود در رگ های پا کمتر شود. با انجام این مورد می توانید نتیجه بهتری را از جوراب واریس بگیرید. برای از بین بردن آلودگی ها بهتر است برای خشک کردن جوراب از هوای آزاد و نور خورشید استفاده نمایید.

نکات مهم درباره ی جوراب واریس

در هنگام خرید به نوع دوخت قسمت پنجه و پاشنه جوراب دقت نمایید. این قسمت ها از جوراب داخل کفش قرار می گیرند و فرد ساعت های طولانی از آن استفاده می نماید. در صورتی که دوخت این ناحیه ضخیم باشد، ممکن است در طول استفاده از جوراب فرد احساس ناراحتی کند. معمولا جوراب هایی که دارای کیفیت بالایی هستند جنس و دوخت باکیفیت تری را دارند. بهتر است جنس جوراب به گونه ای باشد که در هر فصل از سال بتوان به راحتی از آن استفاده نمود. جوراب هایی که دارای الیاف بسیار ضخیم هستند مناسب استفاده از فصل تابستان نمی باشند.

برخی این تصور را دارند که با پوشیدن چند ساعت در روز این جوراب می توانند واریس خود را درمان نمایند اما باید بدانید که برای گرفتن نتیجه مطلوب حتما باید روزانه از صبح تا قبل از خواب جوراب را بپوشیم. قبل از خواب بهتر است چند دقیقه ای جوراب های خود را خارج کنید تا پاها به اندازه ی کافی استراحت نمایند. پوشیدن جوراب در خواب توصیه نمی شود. زیرا هنگام خواب بدن در حالت افقی قرار دارد و جریان خون به حالت نرمال است. البته در مواردی ممکن است پزشک توصیه کند که در خواب نیز از جوراب استفاده شود.

انتخاب و خرید جوراب واریس مناسب حتما باید با مشورت افراد متخصص انجام گردد. نوع فشار جوراب باید متناسب با واریس پا باشد. برخی از افراد دارای واریس های سطحی و برخی دیگر واریس عمیق تری را دارند. بر اساس نوع واریس باید کلاس فشار جوراب را انتخاب نمایید تا دچار هیچ مشکلی نشده و این عارضه را درمان نمایید. انتخاب یک فروشگاه تخصصی و معتبر برای خرید تجهیزات پزشکی توصیه می شود. حتما درباره ی برند جوراب قبل از خرید تحقیقات لازم را انجام دهید. با مشاوران ما در سایت کیش طب بصورت تلفنی یا حضوری در تمام ساعات روز می توانید از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *