عمومی

دستگاه های تصفیه هوا چگونه کار می کنند؟

دستگاه های تصفیه هوا

اگرچه ممکن است دستگاه های تصفیه هوا یک نوآوری جدید به نظر برسند، اما بیش از 200 سال است که دستگاه های تصفیه هوا وجود دارند. هدف از تصفیه ‌کننده‌های هوا به‌عنوان ماسک‌های محافظ برای آتش‌نشانان آغاز شد و در طول سال‌ها تکامل یافته است تا اکنون از شما و خانواده‌تان را در برابر آلاینده‌های موجود در هوا محافظت کند. در ادامه با نحوه عملکرد دستگاه های تصفیه هوا آشنا شوید.

دستگاه های تصفیه هوا و آلرژن ها

میلیون ها نفر در جهان از آلرژی و آسم رنج می برند که باعث افزایش نگرانی در مورد کیفیت هوای ایمن و داخلی می شود. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مردم به دنبال راه‌هایی برای بهبود کیفیت هوای داخلی خود هستند و تصفیه‌کننده‌های هوا پیشرو در پیشرفت‌هایی برای هوای پاک‌تر هستند. دستگاه های تصفیه هوا بخشی از یک رویکرد جامع برای کاهش آلرژن ها هستند. این مقاله نشان دهنده برترین تولید کنندگان تصفیه کننده هوا و پاک کننده هوا از جمله بلوایر ،  آلماپرایم ، بیورر ، ایرجوی ، اوزون ، الپکس و …

آلرژن ها مانند دود، هاگ های کپک، گرده، باکتری ها، ویروس ها، شوره حیوانات خانگی و سایر آلاینده ها به ریه ها و سیستم ایمنی بدن شما آسیب می رسانند. متأسفانه اکثر این مواد تحریک کننده با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. دستگاه های تصفیه هوا آلرژن ها و آلاینده های موجود در هوا را که با چشم انسان قابل مشاهده باشد یا نه را فیلتر می کنند. برای حذف این اجسام، تصفیه کننده های هوا معمولا از فیلترها، جاذبه الکتریکی یا ازن استفاده می کنند.

 

انواع فیلترهای موجود در دستگاه های تصفیه هوا

 

فیلتر هپا

فیلترهای تصفیه کننده هوا در دستگاه های تصفیه هوا از غربال های ریز استفاده می کنند که ذرات را از هوای در گردش خارج می کند. همانطور که هوا به داخل دستگاه تصفیه هوا جریان می یابد، هر چه الک داخل دستگاه تصفیه هوا ریزتر باشد، ذرات کوچکتری را به دام می اندازد. فیلترهای ذرات هوای با راندمان بالا  (HEPA)  معیار فیلترهای تصفیه کننده هوا هستند که تضمین می‌کنند 99.97 درصد از ذرات معلق در هوا با اندازه بزرگتر از 0.3 میکرون را به دام می‌اندازند. میکرون ها واحد استانداردی هستند که برای اندازه گیری اندازه ذرات موجود در هوا استفاده می شود. هر میکرون معادل 1/25400 اینچ است. چشم غیرمسلح نمی تواند چیزی را که اندازه آن کوچکتر از 10 میکرون باشد، ببیند، بنابراین آلاینده هایی مانند باکتری ها و ویروس ها از تشخیص فرار می کنند.  فیلترهای هپا به طور موثر آلرژن های کوچکتر مانند گرد و غبار، دود، مواد شیمیایی، آزبست، گرده و شوره حیوانات خانگی را حذف می کند. فیلترهای تهویه مطبوع اتاق فقط می توانند ذرات 10.0 میکرون یا بزرگتر را جذب کنند، بنابراین به اندازه فیلترهای تصفیه هوا برای تمیز کردن هوا کارآمد نیستند.

هرچه هوا بیشتر از فیلتر HEPA عبور کند، هوا تمیزتر می شود. ظرفیت اتاق یک دستگاه تصفیه هوا HEPA  تعیین می کند که آیا پاک کننده هوا می تواند نیازهای تصفیه هوای شما را برطرف کند یا خیر. برندهای درجه یک مانند تصفیه کننده هوای بلوایر تقریباً 6 تبادل هوا در ساعت را در یک اتاق متوسط ​​ارائه می دهند و به طور متوسط ​​حاوی 15 پوند مخلوط کربن فعال/زئولیت هستند که مواد شیمیایی و بو را جذب می کنند.

اشعه ماوراءبنفش

علاوه بر فیلتر HEPA، برندهایی مانند تصفیه کننده هوا بیوررر یک سیستم نور ماوراءبنفش (UV) در سطح قابل قبول از نظر پزشکی ارائه می دهند که به سرعت ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها را هنگامی که وارد دستگاه تصفیه هوا می شوند، از بین می برد. نور UV همچنین از فیلتر HEPA در برابر آلودگی های بیولوژیکی و ویروسی محافظت می کند.

 

جاذبه های الکتریکی

جاذبه الکتریکی نوع دیگری از فناوری است که دستگاه های تصفیه هوا برای به دام انداختن ذرات از آن استفاده می کنند. سه نوع تصفیه‌کننده هوا وجود دارد که با استفاده از جاذبه الکتریکی کار می‌کنند: پاک‌کننده‌های رسوب‌دهنده الکترواستاتیک، فیلترهای الکتریکی و ژنراتورهای یون منفی. یک مولد یون منفی گاهی اوقات می تواند تنها عنصر پاک کننده در تصفیه کننده هوا باشد یا می تواند در کنار فیلتر HEPA کار کند.

فیلتر الکترونیکی

پاک‌کننده‌های رسوب‌دهنده الکترواستاتیک یا تصفیه‌کننده‌های الکترونیکی هوا ذرات را توسط یک فن به داخل می‌کشند و ذرات را با یک سری سیم‌های ولتاژ بالا شارژ می‌کنند. چندین صفحه (سلول های رسوب دهنده) بار الکتریکی مخالف را حمل می کنند و هنگام عبور از کنار صفحات، آلاینده ها را جذب می کنند. تصفیه‌کننده‌های الکترونیکی هوا برای افرادی که نمی‌خواهند نگران تعویض پرهزینه فیلترهای هپا باشند، عالی هستند. یکی از مواردی که باید در مورد پاک کننده های رسوبی الکترواستاتیک در نظر گرفت این است که آنها معمولاً به اندازه تصفیه کننده های هوا HEPA مؤثر نیستند – آنها 95٪ آلودگی ها را حذف می کنند در حالی که تصفیه کننده های هوای هپا  99.97٪ از ذرات را حذف می کنند. علاوه بر این، یکی دیگر از معایب این واحدها این است که بسیاری از آنها یک محصول جانبی نامطلوب به نام ازن ایجاد می کنند.

فیلتر الکترولیت

فیلترهای الکتروت در دستگاه های تصفیه هوا از الیاف مصنوعی استفاده می کنند که بارهای ساکن را برای جذب ذرات ایجاد می کنند. فیلترهای الکتروت در انواع مختلفی از جمله ساده، پلیسه دار، یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد در دسترس هستند. نوع فیلتری که نیاز دارید تعیین می کند که چند وقت یکبار نیاز به تعویض فیلتر دارید.

برخی از برندها مانند تصفیه کننده هوا Blueair فناوری HEPA را با فناوری فیلتر رسانه الکترواستاتیک خود ترکیب می کنند. ذرات معلق در هوا که وارد دستگاه تصفیه هوا می شوند، بار الکتریکی دریافت می کنند که به آنها کمک می کند پس از رسیدن به فیلتر، راحت تر به آن بچسبند. Blueair  با تلفیق دو سیستم تصفیه منحصر به فرد با هم، یک پاک کننده هوا موثرتر ایجاد کرد.

 

تصفیه کننده های هوای یونی چیست؟

ژنراتورهای یون منفی یا تصفیه‌کننده‌های هوای یونی از سیم‌ها یا سوزن‌های باردار کوچک برای ایجاد مولکول‌های گاز با بار منفی یا یون‌هایی استفاده می‌کنند که به ذرات معلق در هوا می‌چسبند و در فیلتر جمع می‌شوند. با این حال، بسیاری از یون‌ها به هوا بازمی‌گردند و به وسایل و سایر سطوح خانه‌تان می‌چسبند و باعث ایجاد لکه روی آن‌ها می‌شوند.

تصفیه کننده های هوای یونی فقط انواع خاصی از ذرات را از هوا حذف می کنند – آنها همیشه در برابر گازها، مواد شیمیایی یا بو موثر نیستند. برخی از تصفیه‌کننده‌های هوای یونی نشان داده شده‌اند که همان ذرات کثیفی را که به درون خود می‌کشند، دوباره به گردش در می‌آورند، که باعث می‌شود آنها نسبت به تصفیه‌کننده‌های هوای سنتی که از فیلتر HEPA استفاده می‌کنند، بسیار کمتر اثرتر باشند.

ازن: مفید یا مضر ؟

ژنراتورهای ازن به جای استفاده از فیلترها برای به دام انداختن ذرات، از جریان های الکتریکی با ولتاژ بالا استفاده می کنند که اکسیژن را به ازن تبدیل می کند، که به عنوان یک اکسید کننده قوی عمل می کند و مولکول ها و میکروارگانیسم های موجود در هوا را تجزیه می کند. چندین آزمایش ثابت کرده اند که ژنراتورهای ازن در از بین بردن آلرژن های داخلی بسیار موثر نیستند.

ازن، در واقع، می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد، و هم مولدهای ازن و هم پاک کننده های هوای یونی ازن ساطع می کنند. در طبیعت، رعد و برق زمانی که مولکول های اکسیژن موجود در هوا را از بین می برد، ازن ایجاد می کند. در جو، ازن به محافظت از ما در برابر اشعه های مضر  UV  کمک می کند. با این حال، در سطح زمین، ازن یک تحریک کننده قوی ریه است. وقتی اوزون به صورت مصنوعی ایجاد شود، در واقع می‌تواند آلرژی و آسم را تشدید کند، به پوشش مجرای بینی و ریه‌ها آسیب برساند، باعث سرفه، سوزش گلو، درد قفسه سینه و تنگی نفس شود. آژانس حفاظت از محیط زیست و انجمن ریه آمریکا توصیه می کنند که از ژنراتورهای ازن استفاده نکنید.

 

حرف آخر

چرا دستگاه های تصفیه هوا لازمه؟

آزبست و رادون امروزه مشکلات فزاینده ای در خانه ها هستند.  وسایل گرمایشی مونوکسید کربن و سایر گازهای خطرناک تولید می کنند و مواد شیمیایی مانند فرمالدئید و آمونیاک در محیط خانه شما افزایش می یابد.  از آنجایی که اکثر مردم به طور اکثر مواقع در داخل فضای بسته می مانند، ارائه هوای تازه تر و تمیزتر هرگز مهم نبوده است.

پیدا کردن یک راه حل سازگار با محیط زیست برای تصفیه هوا در طول سال ها بسیار آسان تر شده است. تصفیه کننده هوای مناسب برای مبتلایان به آسم و آلرژی هوای عاری از آلاینده های مضر موجود در هوا را فراهم می کند. مهمتر از همه،دستگاه های تصفیه هوا به ایجاد کیفیت هوای سالم و تمیز در خانه شما کمک می کند که برای تنفس شما و خانواده شما ایمن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *